کارگاه مدلسازی انرژی با نرم افزار DesignBuilder و کاربرد آن در روند طراحی معماری
2016-01-12برگزاری دومین پیش اجلاسیه نظریه مهندس نقره کار
2016-02-02
بنام خدا
قطب علمی معماری اسلامی ایران با توجه به اهداف و شرح وظایف خود و پیشنهادات رسیده از سوی همکاران و اساتید در صدد است کارگاه ها و دوره های آموزشی زیر را برگزار نماید. دوره های یاد شده با توجه به نیازهای هر دانشگاه یا منطقه می تواند به صورت جزئی طراحی و با انتخاب اساتید برجسته و خبره در تخصص های مربوطه ، توسط این قطب ارائه شود. علاقمندان نام خود را در بخش پیش ثبت نام وارد نمایند تا در هنگام راه اندازی برنامه اطلاع رسانی لازم به آنها صورت گیرد.
بدیهی است قطب علمی فقط متضمن محتوای کارگاه ها بوده و نهادهای پیشنهاد دهنده موضوعات مسئولیت اجرایی و دعوت از مخاطبین مربوطه را خواهد داشت.
لیست کارگاه های در دست برنامه ریزی
1. طراحی مسجد و اماکن مذهبی
با گسترش تحصیلات تکمیلی و پژوهش های تخصصی در حوزه معماری و شهر سازی اسلامی با اهداف کاربردی در عرصه زندگی و محیط شهر ها و معماری در کشور های اسلامی ضرورت توجه به روش تحقیق های پیشرفته و تخصصی بیش از پیش احساس می شود . روش های تحقیق از آنجا که ابزاری برای شناخت و نقد هستند اگر وابسته به مکتب مورد توجه قرار گیرند بسیار عمیقتر و ریشه ای تر می توانند به شناسایی علل و عوامل پنهان و نارسایی های مکتبی دست یابند .
معرفت شناسی و هستی شناسی هر مکتب روش ها و ابزارهای خاصی را برای شناخت پیشنهاد می کند و توجه به آنها می تواند «روایی و اعتبار تحقیق را در آن فرهنگ بالا ببرد . نگرش اسلامی ، با اتکا به بنیان های معرفت شناسی و هستی شناسی خود ، روش های خاصی را برای تحقیق پیشنهاد می کند که با روش های منبعث از مکاتب دیگر در برخی جنبه ها مشترک و در برخی جنبه ها تفاوت دارد که ضروری است به درستی شناخته شود. همچنین الگوهای گوناگون از علم دینی و اسلامی که به کمک بزرگان فلسفه علم تنظیم شده است نیاز به روش شناسی پیچیده ای برای به کار گییر آنها در تحقیقات تخصصی دارد . شرکت در این دوره ها برای عموم پژوهشگران به ویژه پژوهشگران تحصیلات تکمیلی در حوزه معماری و شهر سازی اسلامی توصیه می شود .
2. حکمت اسلامی در هنر ها و معماری و شهرسازی با رویکرد های مختلف
با توجه به اهمیت مبانی نظری در خلق آثار هنری، معماری و شهرسازی و نسبت «ایده» با «پدیده» در آفرینش های هنری و نیز با نگاهی به محتوای آثار هنری در مکاتب گوناگون ضروری به نظر می رسد که مبانی اسلامی هنر شامل هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی، زیبایی شناسی تبیین شود و نگرشی فرازمان و فرامکان در رابطه با خلق و ارزیابی آثار هنری ارائه گردد. این دوره به مخاطبان کمک می کند تا در تحلیل و نقد آثار هنری و معماری معاصر توانا گشته و در قدرت کافی را در تنظیم کتاب و مقالات علمی و پایان نامه های تخصصی و یا آموزش و تدریس در این موضوعات پیدا کنند
3. روش تحقیق علمی در معماری و شهرسازی از منظر اسلامی
با گسترش تحصیلات تکمیلی و پژوهش های تخصصی در حوزه معماری و شهر سازی اسلامی با اهداف کاربردی در عرصه زندگی و محیط شهر ها و معماری در کشور های اسلامی ضرورت توجه به روش تحقیق های پیشرفته و تخصصی بیش از پیش احساس می شود . روش های تحقیق از آنجا که ابزاری برای شناخت و نقد هستند اگر وابسته به مکتب مورد توجه قرار گیرند بسیار عمیقتر و ریشه ای تر می توانند به شناسایی علل و عوامل پنهان و نارسایی های مکتبی دست یابند . معرفت شناسی و هستی شناسی هر مکتب روش ها و ابزارهای خاصی را برای شناخت پیشنهاد می کند و توجه به آنها می تواند «روایی و اعتبار تحقیق را در آن فرهنگ بالا ببرد . نگرش اسلامی ، با اتکا به بنیان های معرفت شناسی و هستی شناسی خود ، روش های خاصی را برای تحقیق پیشنهاد می کند که با روش های منبعث از مکاتب دیگر در برخی جنبه ها مشترک و در برخی جنبه ها تفاوت دارد که ضروری است به درستی شناخته شود. همچنین الگوهای گوناگون از علم دینی و اسلامی که به کمک بزرگان فلسفه علم تنظیم شده است نیاز به روش شناسی پیچیده ای برای به کار گییر آنها در تحقیقات تخصصی دارد . شرکت در این دوره ها برای عموم پژوهشگران به ویژه پژوهشگران تحصیلات تکمیلی در حوزه معماری و شهر سازی اسلامی توصیه می شود .
4. برنامه ریزی شهری از منظر اسلامی
با گسترش تحصیلات تکمیلی و پژوهش های تخصصی در حوزه معماری و شهر سازی اسلامی با اهداف کاربردی در عرصه زندگی و محیط شهر ها و معماری در کشور های اسلامی ضرورت توجه به روش تحقیق های پیشرفته و تخصصی بیش از پیش احساس می شود . روش های تحقیق از آنجا که ابزاری برای شناخت و نقد هستند اگر وابسته به مکتب مورد توجه قرار گیرند بسیار عمیقتر و ریشه ای تر می توانند به شناسایی علل و عوامل پنهان و نارسایی های مکتبی دست یابند .
معرفت شناسی و هستی شناسی هر مکتب روش ها و ابزارهای خاصی را برای شناخت پیشنهاد می کند و توجه به آنها می تواند «روایی و اعتبار تحقیق را در آن فرهنگ بالا ببرد . نگرش اسلامی ، با اتکا به بنیان های معرفت شناسی و هستی شناسی خود ، روش های خاصی را برای تحقیق پیشنهاد می کند که با روش های منبعث از مکاتب دیگر در برخی جنبه ها مشترک و در برخی جنبه ها تفاوت دارد که ضروری است به درستی شناخته شود. همچنین الگوهای گوناگون از علم دینی و اسلامی که به کمک بزرگان فلسفه علم تنظیم شده است نیاز به روش شناسی پیچیده ای برای به کار گییر آنها در تحقیقات تخصصی دارد . شرکت در این دوره ها برای عموم پژوهشگران به ویژه پژوهشگران تحصیلات تکمیلی در حوزه معماری و شهر سازی اسلامی توصیه می شود .
5. طراحی شهری از منظر اسلامی
در تاریخ شهرسازی جهان می توان گونه های کالبدی مختلفی از شهر ها را مشاهده نمود. مهمترین نمود تمدنی هر فرهنگ را می توان شهر مهم آن فرهنگ دانست . این موضوع نه تنها در دوران باستان بلکه در دوران مدرن و پسامدرن نیز صادق است. بنیان های اعتقادی مردمان یک شهر در فرهنگ آنها سریان داشته و در اندامهای کالبدی شهرشان متجلی می شود. شهر اسلامی نیز از این موضوع مستثنی نبوده و آیینه فرهنگ اسلامی می باشد. این موضوع را می توان در شهرهای تاریخی مسلمانان مشاهده نمود. در فرایند تجددگرایی غربی شهرهای اسلامی دگرگونی های پرشماری را تجربه نمود که کمتر می توان آن را منبعث از اعتقادات و الگوهای اسلامی دانست.
رشد یکسویه و پرشتاب شهر ها در فرایند تجددگرایی و فن محوری با تمرکز بر انبوه سازی و صنعتی سازی چهره یکسانی را برای شهر های جهان در نظر داشت و بی توجه به زمینه های بوم-فرهنگی چهره شهرهای اسلامی را مخدوش ساخت. بدین ترتیب ضرورت دارد مبانی طراحی شهری از منظر اسلامی بازشناسی شده و منطبق با نیازهای روز کلانشهر ها اصول طراحی شهری از منظر اسلامی پیشنهاد شود. این امر با حضور اساتید و خبرگان این حوزه زمینه انتقال تجارب آنها را برای نسل جوان فراهم می آورد .
6. معماری مسکن و محله با هویت ایرانی اسلامی
مسکن جایگاه شکل گیری بنیادی ترین واحد هر جامعه یعنی خانواده می باشد و می تواند الگوهای رفتاری خاص آن جامعه را نمایان سازد. مسکن ظرفی است که در آن رفتارهای رایج از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. با توجه به آسیبهای ناشی از بی توجهی به تأثیر نوع مسکن در رفتارهای اجتماعی، ضرورت دارد با دقت بیشتری به مسکن ایرانی اسلامی در تجربیات تاریخی و اعتقادی رجوع شود. لازم به تذکر است که نگاه تاریخی صرف و اصالت دادن به کالبد خانه های تاریخی بدون توجه به اصول اعتقادی و اجتماعی اسلام نمی تواند الگویی فرازمان و فرامکان را پیشنهاد کند. بدین ترتیب ضرورت دارد با نگاهی دقیق به جایگاه خانواده در اسلام به تبیین ویژگی های خانه مطلوب پرداخته شود. در کنار مبانی فوق حساسیت های ناشی از امکان تحقق آین ارزشها در ساختار ها و تراکم شهری معاصر از چالشهای قابل توجه در این حوزه است . شرکت در این دوره به عموم پژوهشگران به ویژه طراحان و علاقمندان حوزه مسکن توصیه می گردد
7. معماری اسلامی با رویکرد تاریخی (ویژه اساتید و پژوهشگران درس معماری اسلامی)
در راستای تحقق «الگوی معماری ایرانی اسلامی» کالبد شناسی ابنیه سنتی و شناخت اصول هندسی حاکم بر معماری تاریخی ایرانی می تواند در ایجاد پیوند بین فرمهای سنتی و امروزی؛ موثر باشد. این موضوع بیش از همه مخاطبان برای مدرسان معماری بویژه مدرسان درس «معماری اسلامی 1 و 2» ضروری است؛ در این دوره ادوار تاریخی معماری ایرانی و اسلامی با الگوها و عناصر معماری هریک به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و تجارب اساتید خبره این حوزه در آموزش این درس در اختیار اساتید جوان قرار می گیرد . این امر با توجه به ورود سبکها و سلایق بسیار متنوع و ناهمگون غربی و ظهور انواع فرم ها با هندسه نا اقلیدسی زیبایی شناسی در معماری و جولان آنها در فضاهای دانشگاهی اهمیت ویژه ای دارد . پدید آوردن فرم های اعجاب آور و نامأنوس پدید آمده می تواند چهره شهر های معاصر را مخدوش نماید. بدین ترتیب ضرورت دارد معماران و مهندسان امعاصر به نحوه شایسته و عمیقی با اصول و الگوهای معماری سنتی آشنا گردند و حتی روشها ی هندسه پردازی استادکاران سنتی و مهارت لازم در ترسیم و ساخت فرم های سنتی را بیابند.
8. آشنایی و بهره برداری از مهندسی و سازه های سنتی
از مهمترین ویژگی های معماری سنتی ایران پایداری سازه ای ابنیه سنتی است که با گذشت قرن ها همچنان استوار برجای خود ایستاده اند. ابنیه سنتی ایران نشان از پیشرفته بودن فنون مهندسی مهندسان ایرانی دارد. شگفت انگیزتر اینکه مهندس ایرانی از در دسترس ترین مصالح یعنی خاک چنان بناهایی برپانموده است. این موضوع در دوران معاصر که انواع روش های ساخت با انواع مصالح جدید امکانپذیر است اهمیت دوچندان دارد؛ چراکه بحران های زیست محیطی ناشی از ساخت و بکارگیری مصالح صنعتی الزام بکارگیری مصالح بوم آورد و با صرف کمترین فرایند تولید را بدیهی نموده است.
روش های سنتی منطبق با مبانی زیبایی شناختی توانسته اند ساختمان هایی خاطره انگیز خلق کنند و از این بابت هویتی ممتاز بیابند. در دوران معاصر از مهمترین دغدغه های معماران دستیابی به چنین هویتی است اما اینکه آیا می توان صرفا با ایجاد فرمهای سنتی با مصالح و تکنیک های جدید یا ایجاد فرم های جدید با مصالح و روش های سنتی به این مهم دست یافت یاخیر سوالی است که بحث مفصلی طلب می کند. تحلیل و و شناسایی سازه های سنتی و سازههای جدید و شیوه های امکان ترکیب آنها از مباحث مطرح در این دوره است
9. آسیب شناسی آموزش معماری در ایران و راه حل های آن
با گام نهادن ایران در مسیر تجدد که می توان آغاز آن را در دوران ناصرالدین شاه قاجار پیگیری نمود نحوه تعلیم و تربیت در ایران دگرگون گشت. با الگوبرداری نظام آموزش از الگوهای غربی بویژه در هنر و معماری همزمان با ورود معماران فارغ التحصیل از دانشگاه های اروپایی رویکرد های سنتی آموزش هنر و معماری دستخوش تغییرات شگرفی شد. همانطور که نمی توان برخی مزایای نظام نوین آموزش معماری در ایران را انکار نمود؛ نمی توان آسیب های این نوع آموزش را که چهره ابنیه و شهرهای ایرانی را مخدوش نمود کتمان کرد. بدین ترتیب ضروری است روش آموزش معماری در دانشگاه های ایران آسیب شناسی شده و در صدد رفع آسیب ها راه حل هایی پیشنهاد نمود.
فرم پیش ثبت نام شرکت کنندگان
فرم ثبت نام برگزار کنندگان کارگاه