نسبت یادمان گرایی و پایداری در معماری معاصر ایران، نمونه مساجد معاصر

عنوان مقاله: نسبت یادمان گرایی و پایداری در معماری معاصر ایران، نمونه مساجد معاصر

نویسنده:
رشته:
سال انتشار:

چکیده:

یادمان گرایی، یکی از گرایش های تاثیرگذار در معماری معاصر به شمار می رود. معماری یادمانی نوعی از معماری است که آن را اوج طراحی معماری دانسته اند. از سوی دیگر جریانات و گرایش های معماری معاصر جهان، بیش از هر زمان دیگر بر روی مباحث معماری پایدار و معماری انرژی کارا، تمرکز کرده اند. هدف اصلی این مقاله تحلیل نسبت دو مفهوم «یادمان گرایی» و «پایداری» در معماری معاصر ایران است. برای تحلیل این نسبت، پنجاه باب از مساجد معاصر ایران به طور تصادفی، به عنوان نمونه انتخاب شدند. مروری بر ادبیات تخصصی موضوع نشان دهنده آن است که در حوزه نظر، مفهوم یادمان گرایی، ناظر بر تمرکز بر حوزه طراحی معماری به عنوان یک امر خلاقانه و هنری است. از سوی دیگر مفهوم پایداری، ناظر بر تمرکز بر حوزه کارایی اثر معماری و در اصل یک موضوع عملکردی شناخته می شود. به عبارت دیگر تحلیل نسبت یادمان گرایی و پایداری در معماری معاصر ایران، نمودی از تعامل و تقابل خلاقیت هنری و کارایی به شمار می رود. بر اساس چارچوب نظری پژوهش، پنج مفهوم طراحانه برای تحلیل آثار مورد استفاده قرار گرفتند که عبارتند از: ۱- ایده های ساختار دهنده طرح (مفهوم) ۲- شکل و فرم در بنا ۳- هویت ۴- مصالح در بنا ۵- فناوری ساخت ۶- رابطه با بافت و محیط پیرامون ۷- یادمانی بودن. دستاوردهای پژوهش نشان دهنده آن است که در شرایط کلی ارتباط عمیقی میان دو مفهوم پایداری و یادمانی بودن مشاهده می شود. همبستگی مفهوم یادمانی بودن با پایداری با روایی ۰٫۴۸  شامل روایی همبستگی با پایداری زیست محیطی با ۰٫۶۸، پایداری اجتماعی و فرهنگی ۰٫۵۱  و پایداری اقتصادی با ۰٫۲۴  نشان دهنده نوعی تعامل میان این دو مفهوم است. عدد همبستگی و روایی مربوط نشان می دهد که هرچند همبستگی کلی وجود دارد. در عمل متغیرهای متنوع و متعددی وجود دارند که آن ها بر نتیجه اثر می گذارند.

نسبت یادمان گرایی و پایداری در معماری معاصر ایران، نمونه مساجد معاصر