نشست جریان های تاثر گذار بر شهرسازی و معماری پس از انقلاب در حوزه هنری

نشست جریان های تاثر گذار بر معماری و شهرسازی پس از انقلاب در حوزه هنری با حضور آقای مهندس نقره کار مدیر قطب علمی معماری اسلامی برگزار شد و ایشان در این زمینه نکاتی را ذکر کردند . علاقه مندان جهت اطلاع از کلیه سسخنرانی ها می توانند به سایت مرکز معماری اسلامی حوزه هنری و یا لینک زیر مراجعه نمایند :
http://irac.ir/fa/pages/NewsDetail/36317/%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8

مهندس نقره‌کار: معماری هنری اجتماعی، قانونی، مردمی و تخصصی است

مهندس عبدالحمید نقر‌ه‌کار در این نشست با نگاهی اسلامی به معماری کشور پیش از بررسی تاثیر انقلاب اسلامی بر معماری کشور گفت: ارزش‌های اسلامی ارزش‌هایی فرازمانی است و مختص به دهه‌های مختلف انقلاب نمی‌شود. حال این سوال مطرح است که رابطه اسلام با مهندسی ساختمان چیست؟ اسلام مجموعه تکامل یافته از تمامی علوم است. پس اگر به آن در معماری نیز توجه شود بی‌شک شاهد تحقق توقع ما از تاثیر و رشد اسلام در معماری می‌شود.

نقره‌کار افزود: معماری هنری اجتماعی، قانونی، مردمی و تخصصی است. این هنر، هنری مخاطب‌محور و صنعتی است که اصولی اساسی و پایدار دارد. همچنان که اسلام دارای ارزش‌های اساسی، پایدار و فرازمانی و فرامکانی در فرایندهای انسانی در سه مرحله دارد.

وی افزود: ارزش‌های اسلامی یک رویکرد جهانی و تاریخی برای تغییر خط مشی فرهنگی و هنری جهان است و به یک محدوده ملی ختم نمی‌شود. این در حالی است که اروپایی‌ها با ماده‌گرایی‌های خود و پرداخت به امیال غریزی نتوانستند با معماری خود تفکری ایجاد کنند.

نقره‌کار در ادامه با اشاره به بیانات و ترسیم گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران گفت: بر اساس ترسیم گام دوم انقلاب از سوی رهبری باید برای معماری کشور گام برداریم. به این ترتیب ما برای معماری و شهرسازی چهار رکن در نظر گرفتیم. تا زمانی که ارکان مورد نظر تحقق نیابد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم یک معماری و شهرسازی مطلوب به دست آید.

وی در همین راستا افزود: اولین رکن مورد نظر برای رشد و تعالی، معماری و شهرسازی پس از انقلاب قانون است. قوانینی که به شهرداری‌ها و شورای عالی معماری مربوط است. در حالی که تمامی این قوانین را شهرداری‌ها به عهده گرفته و خودمختار شده اند. پس در مرحله اول باید قانون به درستی و با جدیت تمام اعمال شود.

نقره‌کار افزود: رکن دوم فضای دانشگاهی است. در فضای دانشگاهی، آموزش، پژوهش، پرورش و امکانات مورد نظر است. در بخش آموزش دانشگاهی آثار ترجمه شده‌ای بود که به تقلید از دروس تدریس شده در اروپا بود. تنها تاریخ معماری اسلامی به شیوه توصیفی و حکمت هنر اسلامی بود که میان این دروس در نظر گرفته شد. به این ترتیب یکی از مشکلات آموزشی ما این است که سرفصل دروس اسلامی نیست و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا به عنوان مثال در معماری بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی گفت: رکن سوم که پرورش است متاسفانه به کلی تعطیل است. با اینکه همیشه تعلیم و تربیت را در کنار هم می‌آوریم، اما تعلیم امروزه با تربیت و پرورش همراه نیست و به تنهایی ارائه می‌شود؛ چرا که اگر علم را بدون معنویات به کسی دادید و تنها روی غریزه و مادی‌گرایی آن برنامه‌ریزی کردید، محال است موفق عمل کند. در خصوص رکن چهارم که به امکانات و زیرساخت‌ها مربوط می‌شود از سوی دیگر اساتید سخنانی درست و بجا را شنیدیم.

اسناد بالادستی برای چهل سال آینده کشور بر تمدن نوین اسلامی مبتنی بر هویت اسلامی-ایرانی تاکید دارد. این به آن معناست که مجموعه‌ای از اصول فرازمانی و فرامکانی که بر عالم و آدم حاکم است و مکاتب بشری نمی‌توانند جامع و خطاناپذیر دنیا را هدایت کنند. این کار تنها از سوی خداوند و پیامبران امکان‌پذیر است که اسلام آن را برای مردم دنیا فراهم کرده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *